Upotreba olovnog benzina u Srbiji polako postaje prošlost. Od kako je Naftna industrija Srbije pre mesec dana prestala s proizvodnjom ovog goriva, a Vlada Srbije zabranila uvoz novih količina, na benzinskim pumpama širom zemlje sve manje će moći da se nabavlja popularni MB premijum 95. Na taj način Srbija izlazi iz male grupe zemalja u kojima se ovaj benzin još uvek koristi, poput Mongolije, Mijanmara, Iraka, Tadžikistana, i pridružuje se ostatku sveta koji je odavno prešao na ekološki čistije gorivo. U julu 2010. godine Naftna industrija Srbije prestala je s proizvodnjom motornog benzina koji sadrži olovo, a koji se tradicionalno proizvodio u Rafineriji Pančevo. Ovim je završen proces prelaska na proizvodnju kvalitetnog i ekološki čistog goriva. Takođe, predstojeća liberalizacija tržišta, na kojem će biti oštrija konkurencija kvalitetnih goriva, u velikoj meri je uticala na odluku da se prestane s proizvodnjom goriva starije generacije.
Upotreba olovnog benzina u Srbiji polako postaje prošlost.
Od kako je Naftna industrija Srbije pre mesec dana prestala s proizvodnjom ovog goriva, a Vlada Srbije zabranila uvoz novih količina, na benzinskim pumpama širom zemlje sve manje će moći da se nabavlja popularni MB premijum 95.
Na taj način Srbija izlazi iz male grupe zemalja u kojima se ovaj benzin još uvek koristi, poput Mongolije, Mijanmara, Iraka, Tadžikistana, i pridružuje se ostatku sveta koji je odavno prešao na ekološki čistije gorivo.
– U julu 2010. godine Naftna industrija Srbije prestala je s proizvodnjom motornog benzina koji sadrži olovo, a koji se tradicionalno proizvodio u Rafineriji Pančevo. Ovim je završen proces prelaska na proizvodnju kvalitetnog i ekološki čistog goriva. Takođe, predstojeća liberalizacija tržišta, na kojem će biti oštrija konkurencija kvalitetnih goriva, u velikoj meri je uticala na odluku da se prestane s proizvodnjom goriva starije generacije – poručili su za „Blic nedelje“ iz Naftne industrije Srbije.
U Ministarstvu životne sredine i prostornog planiranja kažu da je 2003. godine na snagu stupio međunarodni Protokol o teškim metalima koji naša zemlja još uvek nije ratifikovala.
– Još nismo u mogućnosti da ratifikujemo taj protokol, jer je količina olova u gorivima u Srbiji i sada veća od dozvoljene. Zato je Ministarstvo uradilo Nacrt akcionog plana za smanjenje emisija teških metala, pa nas raduje činjenica da je NIS obustavio proizvodnju benzina s visokim sadržajem olova. Protokol ne podrazumeva samo obustavljanje proizvodnje, već i prestanak potrošnje, odnosno isključivanje ove vrste benzina sa tržišta, što će se urediti donošenjem podzakonskih akata – objašnjava Danica Baćanović, pomoćnica ministra životne sredine i prostornog planiranja.
Iako pojedini vozači ističu da olovni benzin bolje podmazuje klipove i cilindre motora, nisu potrebna velika ulaganja da se pređe na upotrebu bezolovnog goriva. Naime, čak i najstariji modeli automobila, uključujući i „zastavu“, mogu da koriste bezolovni benzin bez ikakvih posledica po tehničko stanje motora. Jedino što treba da se uradi jeste da na svako četvrto ili peto punjenje rezervoara vozač doda i aditiv za gorivo, koji se po razumnoj ceni može nabaviti na svakoj pumpi.
Nije potrebno posebno isticati štetnost goriva koje sadrži olovo, pošto je javnosti odavno ukazano na to da ovaj element izaziva pojavu kancera kod ljudi, a da su od ove materije najviše ugrožena deca. U motornom benzinu MB premijum 95, koji je pre mesec dana prestao da se proizvodi u našoj zemlji, sadržaj olova iznosi 400 miligrama u litru, što je 30 puta više od sadržaja u bezolovnom motornom benzinu.
U narednom periodu vozači u Srbiji će još moći da kupuju MB 95, međutim kako su za „Blic nedelje“ rekli iz lanaca pumpi MOL, OMV i EKO, to će trajati dok se ne potroše postojeće zalihe.